söndag 6 september 2009

249

-Jag har fått löss.
-Det där är bara en hårrot.
-Men den är ju svart. Och den rör sej.
-Den rör sej för att du petar på den, ja. Lägg av nu.

I handfatet ligger blodiga trosor i blöt. Hon kramar ur dom, låter den röda röken virvla mot ytan. Det luktar järn och nåt annat, lite som rådjurskropparna som hänger i uthuset på torpet när det är jakt, det ångar om inälvorna som faller ut på marken. Lukten får henne att vilja hulka. Hon stoppar underbyxorna fulla med bomull och hushållspapper, trots att hon vet att det finns en påse med bindor på insidan av toadörren. En påse som verkar vara fylld till brädden av små råttor, när man tar i bindorna lever dom under händerna, cellstoffet far fram och tillbaka och skumgummiremsan på baksidan lämnar kladdiga avtryck i handen. Jeansen knölar sej i grenen.
För henne betyder det ingenting att bli kvinna eller att kunna få barn, för henne betyder bara dropparna i trosorna att nåt har blivit förändrat, förstört. Hon vill att allt ska bli som vanligt igen.

-Tror du att jag har aids? Jag svettas, titta här. Alldeles blött. Det är ett symtom.
-Har du legat med nån?
-Nej. Kan man inte få det ändå?

Hon räknar. Räknar fönster, vita bilar, röda bilar. Tre potatisar på tallriken, salladen till höger, inget får vidröra nåt annat. Tiden buktar som en såpbubbla. Hur många gånger har hon tvättat händerna nu igen. Alltid för få gånger. Tillvaron som ett rutmönster, kroppar på x-och y-axlarna, dom som är vänliga, dom som vänder sej bort när hon kommer. Samma väg dit, samma väg hem. Ett par dars förberedelser för att ta sej till biblioteket. Hon går sin egen väg, hon går förbi, tar inte gärna folk i hand, ser in i ögon för länge eller inte alls.

-Skabb.
-Nä.
-Cancer?
-Nä.
-Mask?
-Sluta nu.

4 kommentarer:

  1. När jag läser din text ser jag en flicka framför mig som inte lyckades med övergången till vuxenlivet. Kanske för att de runt omkring henne aldrig riktigt lyssnade? "Lägg av nu"
    Mycket tankeväckande.

    SvaraRadera
  2. Måste erkänna: ett skratt - som förstås fastnar i halsen vid fjärde stycket. Texter ska vara roliga och tragiska, tycker jag. Det är den här.

    SvaraRadera
  3. hmmmm stackar lilla flicka så rädd och så oförberedd
    just sådana flickor har jag träffat när det efter de du skrev fått på sig masken som gör dem hårda och osårbara det är så små....... vilken grymt bra text...

    SvaraRadera