tisdag 18 januari 2011

Torgföra

Jag kunde vara vilken affärsman som helst. Då hade jag suttit med er andra på Rotarys frukostar, då hade jag haft min bild i tidningen. Jag har varit i tidningen, förvisso, men då var mitt ansikte övermaskat. Jag säljer kvinnor, män, barn. Jag säljer ukrainska tonårstjejer historier om ett bättre liv i väst, dom hamnar på en solkig madrass i en lägenhet i Rotebro, jag säljer polska halvalkisar som drar nya rör i ditt badrum för en tjuga i timman, jag säljer romska barn till gatorna. Jag har en plånbok som alltid är full, jag älskar känslan innanför konstlädret, tyngden, doften av sedlarna, den kan ta mej ur vad som helst. Till vad som helst.

Tricket är att aldrig se dom i ögonen. Jag läste det i en biografi över Stangl, han såg aldrig nån i ögonen i vare sej Sobibor eller Treblinka, hans samvete rent som utbränd aska, hans plikt fullgjord. Om inte han, så nån annan. Om inte jag, så nån annan. Jag tar sikte på mellangärden, händer, knän. Jag lyssnar på min IPod under tiden, jag lyssnar på Wagner, på Buxtehude, jag pekar och skiljer ut. Som boskap. Alla dessa godtrogna kossor, oxar, kalvar.

Min moral är min egen, aldrig knark, aldrig cigaretter, men kött i vilken kulör som helst. Min doft gamens, mitt tecken det alldeles självklara.
Kainsmärket i pannan.

9 kommentarer:

  1. Tuff text. På flera sätt. Så långt från den "typiska" affärsmannen på ett sätt men så nära på andra. En intellektuell bov på det planet. Tankeväckande.

    SvaraRadera
  2. Vilken hemskt bra skildring med betoning på hemsk! Finns iskalla människor utan hjärta som kan göra sånt. Ruggig historia med dom rätta empatilösa detaljerna. Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  3. Oj. Oj. Oj. Rakt in. Den där stunden när huvudpersonen för ett ögonblick blir förståelig. Doften av pengar. Viktig text.

    SvaraRadera
  4. Ja, väldigt väl åstadkommet helt "enkelt";)
    Lägger till: Stilfullt, slagkraftigt, infallsrikt, musikaliskt, tillgängligt, välfokuserat..

    SvaraRadera
  5. Grrr...gå i fängelse din satans fähund!
    Viktig text som borde spridas för att få folk att tänka till

    SvaraRadera
  6. Texten ger mig andnöd! Den gör ont!

    SvaraRadera
  7. ja det märket blir du nog aldrig av med.
    bra

    SvaraRadera
  8. Åh fy! Hemskt, men bra beskrivning!

    SvaraRadera