måndag 10 januari 2011

Vid Kants grav

Man badar i Pregel idag, det är en av sommarens varmaste dagar, vinden full av bränd pinje, dom oändliga tallskogarna utanför Kaliningrad står i brand igen, det är som under kriget. Jag dricker buteljerat vatten vid Kants grav. Ett brudpar har varit här och lagt ner blommor, brudgummen med pärlor på överläppen och vid hårfästet, bruden vit och sval. Jag ville fläkta mej med henne.

Jag har studerat Kant, jag har studerat Hegel, Spinoza, Hume också, jag minns inget viktigt längre. Därför går jag till hans grav. För att den skänker mej ett slags tröst, en insikt. Jag går hit och letar efter mej själv och hittar mej nästan varje gång. Det har inget med Kant att göra. Jag förstod aldrig vad han menade. Jag är en alltför enkel själ. Det räcker med lite vatten, lite skugga, det räcker med ljuden från floden, det räcker att veta att mänskor gifter sej med varann fortfarande.

Jag går Suvorova och Bagrationa hem sen. Turisterna flyr stan i stora flockar, i blankt svart, vitt, blått, som skator, det brinner värre nu, man täcker ansiktena med blöta tygtrasor, jag köper ett svart bröd från korgen med gårdagens, går hem till min lägenhet i utkanten av allt, förunderligt levande.

13 kommentarer:

  1. En betraktelse som ger lugn och viss mättnad. Texten känns fri från stress och jag blir väldigt förtjust i tanken att använda den vita och smala bruden som en fläktande solfjäder!

    SvaraRadera
  2. Trösterika och inspirerande bilder ger du. Och vackra!

    SvaraRadera
  3. Så... otvunget. Lättsamt. Särskilt förtjust i skathoparna och det blöta tyget.

    SvaraRadera
  4. Vackert och distanserat. Målande språk.

    SvaraRadera
  5. Fin text. Gillar att den utspelar sig i ett annat land, som du verkar ha besökt på riktigt. Vackert språk.

    SvaraRadera
  6. Håller med alla, och vill dessutom tillägga att texten är ovanligt rolig- blir skrattig flera gånger. Fläkta sig med bruden, hitta sig nästan varje gång, gifter sig fortfarande...:-D

    SvaraRadera
  7. Texten har ett otvunget flyt, det är intressant och spännande och roligt att läsa...

    SvaraRadera
  8. mmm, det räcker med ljuden från floden :) POESI!

    SvaraRadera
  9. Ja, vad kan jag skriva... POESI för att citera Feffe. Fantastisk sådan :)

    SvaraRadera