torsdag 20 januari 2011

Tysta timmar

Om dagen inte har nån stund som jag kan kalla den bästa. Om timmarna är sej lika. Om det inte finns nån lättnad. Inget att längta efter längre. Inget att ångra. Om jag bläddrar bland fotona som ligger på soffbordet och tänker hon, var hon jag. En annan kvinna. En annan gång. Jag kan inte se vad hon tänker, men hennes ögon är honung, är lust. Jag minns inte hur det kändes.
Jag följer mina spår mellan fönstren i lägenheten, jag gör det man ska, äter, dricker, går på toaletten. Tvättar mej. Betalar mina räkningar. Jag lever, det vet jag, för jag hör mina hjärtslag, jag känner andedräkten mot handens rygg när jag ligger ner. Jag glömmer inte bort mitt namn, för det står på dörren.
Jag har en spegelbild.
Det är betryggande.
Jag talar ibland, med dom levande och dom inbillade. Min röst är skrovlig som en båtbotten. Jag hälsar på mina grannar, vinkar, ropar, ler. Kvinnan som bor under mej säjer varje gång att hon är så tacksam för att jag inte går med hälarna som den förra hyresgästen gjorde, det var outhärdligt.
När jag skriker gör jag det tyst, så tyst.
Kanske den bästa stunden när jag äntligen somnar, ett blänk av honung, av lust, ner i örngottet.

11 kommentarer:

  1. Skön melankoli som texten badar i. Jag drogs med hela vägen ner i honungsburken! :) Bra där!

    SvaraRadera
  2. Mer vemodig än tragisk. Snygg och hoppfull återkoppling på slutet. Fattar inte hur du fixar dina metaforer och liknelser! "Röst skrovlig som en båtbotten"! Hakar upp mig på spegelbilden - vet inte varför.

    SvaraRadera
  3. Å, ännu en guidad tur i ödsligheten med PK. Jag älskar dem, de är viktiga. "Inget att längta efter" är mästarmarkören för mig denna gång. Och båtbottnen.

    SvaraRadera
  4. åh så vackert. Gillar jättemycket!
    Härliga metaforer och vemodig text. Gillar allt med den här texten. Rytmiken, språket, känslan och det vardagliga.

    SvaraRadera
  5. Gillar allt i den här texten. Den är så målande och fylld av melankoli

    SvaraRadera
  6. Din text rider, glider lätt som ett nymålat båtskrov;)

    SvaraRadera
  7. Gillar spegelbilden. Och det andra.

    SvaraRadera
  8. Vemod, ack så mycket vackert vemod. Blev omåttligt förtjust i båtskrovet!

    SvaraRadera
  9. ja vemod beskriver det bra.
    Blir nästan lite ledsen.
    Skrika tyst ska man inte göra.

    människan ska låta
    Bra och tänkvärd text

    SvaraRadera
  10. Väldigt bra text, vackert på ett sorgligt sätt, precis vad jag gillar!

    SvaraRadera