onsdag 19 maj 2010

Att mäta

Månaderna vi levt ihop ligger i påsar på bordet. Åren. Vissa lättare än andra, vissa kan vi inte rubba, ens med gemensam ansträngning. Vi är lika långa. Jag tycker om det, att ditt ansikte är i höjd med mitt, dina ögon, näsa, mun. Att vi speglar oss i det. Du tycker att du är för kort.
Jag tror att vi är varandras hittebarn.

Jag har inget ögonmått, jag köper möbler på impuls som sticker ut i rummen, som vi snubblar på, för höga, för breda, gör det omöjligt att stänga dörrar. Du retar dej på det, du har en linjal i huvet, en skalstock, en gradskiva, ett vattenpass. En sentida ättling till Heron, går som en ingenjör, alltid rak i ryggen. Ditt skrivbord med papperen i vinkel mot varann. Och släckt kalk som brinner väldigt och länge innanför den dubbelknäppta västen. Du slätar ut lakanen på kvällen, sträcker och stoppar in. Och vaknar på morronen i en härva. Du skriker i sömnen. Skriker och slåss. Vissa dagar sitter du bara vid ditt bord utan att röra dej, utan att mäta eller räkna.
I en stilla orkan.

Då sitter jag där bredvid, i mina omaka strumpor med hål på tårna. Jag håller dej tills du rätat upp dej.
Ända till cirkelns summa återigen blir trehundrasexti grader.

13 kommentarer:

  1. Favoriter: "Du tycker att du är för kort. Jag tror att vi är varandras hittebarn." och möblerna som gigantiska stötestenar

    SvaraRadera
  2. Jättefin läsning, gillar också att vara varandras hittebarn och känner igen mig i att köpa möbler på impuls som sen inte passar in.

    SvaraRadera
  3. "I en stilla orkan." *suck* (av välbehag)
    Du plockar ord efter ord, rör runt och mönstret som bildas är unikt. Ingen j..la linjal här inte ;). Bra, bra.

    SvaraRadera
  4. fint. Vart lite tårögd.
    jag köper också på impuls eller inte alls.
    Men det är nog bra med varandras motsatser.
    bra

    SvaraRadera
  5. Fin skildring av en misslyckad pedant...

    SvaraRadera
  6. Fin skildring av en misslyckad pedant...

    SvaraRadera
  7. Älskar jag tror vi är varandras hittebarn, vill stjäla de orden. Yttre ordning är ett sätt att bemästra inre kaos?

    SvaraRadera
  8. Många, många vackra ord som staplas på varandra och ger en vacker bild av kärlek

    SvaraRadera
  9. Vackra ord om kärlek. - varandras hittebarn... Gillar sista stycket extra mycket!
    Bra!!!

    SvaraRadera
  10. Är inte det vanligt att man måste ha struktur på det yttre när det inre är i kaos?
    Fint skrivet.

    SvaraRadera
  11. Kaos och ordning - på olika sätt, olika sidor av samma människa. Vi har dem nog alla inom oss både kaoset och ordningen. Mycket fin text.

    SvaraRadera
  12. Kan inte hjälpa det, älskade också "hittebarn". Tyckte väldigt mycket om hela texten. Från "Du slätar ut lakan... " till slutet tycker jag det var orubbligt underbar.

    SvaraRadera