måndag 31 maj 2010

Kung av regn

Jag har varit här förr, jag känner igen mej. Jag passar in överallt, i drottningens livvakt, ytterst på klippan eller som maskinist på ett hondurasflaggat fartyg. Det är min förbannelse, min lycka. Ingenstans känner jag mej utanför, men aldrig riktigt hemma heller. Jo. Kanske i regnet, i mellanrummet mellan dropparna, tunga eller som ett fint dis. En gata som alla andra. Vi är lika i regn. Långt från havet med sin färg av gröna äpplen, vi är i det gråa, välkomnande. Barmhärtigt avsköljda. En mor som badar sin son i vasken i köket, torkar honom med sitt hår. Ett av mina minnen. Eller nåt jag sett på teve.
I natt dricker jag. Dricker och väntar. En tunnhårig man speglas i hotellets fönster. Han är jag. Nånstans på vägen blev jag gammal. Nånstans under försöken att hålla mej själv borta från mej.
I natt väntar jag på regn.

10 kommentarer:

  1. Diffus text med många tolkningar. Gillar den eftersom den sätter igång mina fantasier

    SvaraRadera
  2. Vackert, tycker jag, om existensiell ensamhet. Gillar att finnas till mellan regndropparna.

    SvaraRadera
  3. Ett otroligt litet stycke. Den stora ensamheten och den lilles bad i vasken... Genast tänker jag att texten belyser den skrivandes position.

    SvaraRadera
  4. Gillar, som man säger på facebook. Jag vill stjäla texten och göra en dikt av den, så mycket tycker jag om bildspråket i den. :)

    SvaraRadera
  5. Vackra vindlande formuleringar. Är inte säker på att jag egentligen förstår,men tycker om det ändå Drömskt

    SvaraRadera
  6. älskar regn det är min omedelbara tanke.
    skön att läsa

    SvaraRadera
  7. Gillade beskrivningen om regnet "i mellanrummet mellan dropparna".

    SvaraRadera
  8. Du skrev om mig. Men med mycket vackrare ord än de jag har. Tro mig, jag har försökt beskriva men se det går liksom inte ;) Du är BRA.

    SvaraRadera
  9. Och denhär drabbar mig som en käftsmäll. Igen. Det är så himla himla bra så du fattar inte. Vet inte om jag nånsin läst texter som på samma sätt sträcker sig ut från sidan, OK skärmen då, och verkligen GÖR något med läsaren.
    Visst vore det underbart om du skrev en roman. Men jag måste säga att dessa texter redan ÄR, här gör du redan allt det en skrivare ska göra, du är redan framme. Liksom.

    SvaraRadera