måndag 27 april 2009

117

Bränder är vackra. Bränder väcker hans lust som inget annat gör.
Han lägger huvet på sned och en hand på sitt skrev.
Bränder är hans vackraste kvinnor, hans godaste viner, nåt utsökt och unikt. Smaken av rök på tungan, och hostan, värmen i ansiktet när man kommer nära.

Han måste akta sej. I den här stan vet alla vem han är och vad han gör. Dom har förklaringar. Han fick inte bli brandman för sin pappa. Det är fel. Han vet inte ens vem hans riktiga far är. Hans syster brann inne. Det är rätt. Det var han som tände på.
Begäret är större än allt. Men inte konstigare än att sätta en nål i armen, eller gå hem med nån annans fru.

Elden dånar nu, överröstar nästan sirenerna som kommer från hamnen, närmre och närmre. Det är dags för honom att gå.
Imorron ska han återvända till askan och räkna alla döda.

7 kommentarer:

  1. Vilken hemsk stämning du målar upp. /Betty

    SvaraRadera
  2. Du har beskrivit bra tycker jag, speciellt när du jämför med ett annat beroende man kan ha (:

    SvaraRadera
  3. Mycket bra! Precis som jag kan tänka mig att en pyroman känner och handlar. Som vanligt lyckas du fånga mitt intresse omedelbart. Jag tycker mycket om ditt sätt att behandla språket, det är både snyggt och mustigt, samtidigt som där finns stringens och karghet. Psykologin bakom mänskligt beteende lyckas du kartlägga på ett sådant sätt att man finner det för sant, att så är det. Cissi

    SvaraRadera
  4. du har fångat detta bra! superbra som vanligt , hans vånda men mest besatthet som om det var enkelt.
    ibland kan det vara det enklaste i livet att vara destruktiv.

    SvaraRadera
  5. skickligt att på så få rader få mej som läsare att "acceptera" hans "last" - så banaliserat i hans egna ögon , så fasansfullt iverkligheten. jag rös när jag läste. snyggt!

    SvaraRadera
  6. Jag blev lite stum över Lasses kommentar. Vem är han, tänkte jag. Glad att du gillade min gestaltning av radhusgrannarna. Hade säkert kunnat skriva mycket mer om dem, det var det roligaste, men jag tröttnade på mig själv, i vanlig ordning! Cissi

    SvaraRadera
  7. Så äckligt, fattar inte hur du får till det, allt detta mörka. Men det känns ändå så självklart att så är det för en pyroman. Men jag blir äcklad ;-)

    SvaraRadera