tisdag 23 mars 2010

Bröd

Hon är som bäst när hon gör nåt. I vila känner hon sej som en klump modellera, så använd och utsmetad att den inte kommer upp ur lådan mer. Det är annorlunda när hon knyter förklädet bakom ryggen, när hon ställer ner mjölpåsen på diskbänken. Puff, puff. Hon använder inga mått. Och armarna, som två bokstammar, blanka, med hårt skinn. Hon ser nästan inget längre, men känner sej fram. Vädrar, snusar.
Formar brödkakor på plåten, hon får plats med åtta avlånga, maximalt använt utrymme. På spisvredet har hon fäst en liten pärla vid tvåhundrafemti grader, för att hon ska kunna veta vad den rätta temperaturen är. Och hon har ett annat vred som stänger av ugnen efter tre timmar om hon skulle glömma det. Plattorna på spisen far hon över med sina händer, breda, platta smednävar.

Hon får tidningen på kassett. En notis handlade om att det som får män att tända som mest är doften av nybakt bröd. Hon spolade tillbaka flera gånger. Hon har sex barn, så det stämmer kanske. Bröd som afrodisiakum. För henne är det nåt annat. Från djupet av det som är hon, från magen, från det grovt malda mjölet som vägrade jäsa under kriget, till sextitalets lättsinniga vetemjöl special. Brödet som nödvändighet. Från mänskorna som gick ut på sädesfälten i Mesopotamien till dom unga pojkarna som berättar så kärleksfullt om surdegar. Bröd, en akt av kärlek för den som inte slösar med ord.
En nybakt tekaka med ost och smör, ett glas kall kärnmjölk.

7 kommentarer:

  1. Härlig beskrivning av kvinnan. Fina detaljer, t.ex. lilla pärlan på spisen. Håller med: bröd (helst surbröd) är en livsnödvändighet. Tycker om meningen: Bröd, en akt av kärlek...

    SvaraRadera
  2. "Hon spolade tillbaka flera gånger." Haha! underbart, och:
    "från det grovt malda mjölet som vägrade jäsa under kriget, till sextitalets lättsinniga vetemjöl special."
    Härligt :-)

    Tack, tack för din fina kommentar igår.

    SvaraRadera
  3. "platta smedhänder" Ljuvligt som bara den!
    Jag önskar jag hann baka nu.
    Och som Ethel skrev "Bröd, en akt av kärlek för den som inte slösar med ord." Så fint. :)

    SvaraRadera
  4. Det Ethel fastnade för gjorde jag med.
    En fantastisk text som får mig att vilja baka.

    SvaraRadera
  5. Gillar, jo... särskilt att hon spolade tillbaka kassettbandet. Tycker om allt utom andra meningen. I mina öron orsakar den missljud. Vet inte varför.

    SvaraRadera
  6. Härlig text, får mig att se min nu bortgångne mor famla med sina händer som känselsprön . Det doftar, ja hela atmosfären känns så äkta. Ja, som man kan jag säga att det där med doften av nybakt bröd stämmer.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar modelleran, jag. Känner väl igen mig...:-)
    Blir idag särskilt lycklig av armarna som bokstammar. Samt helheten. Mycket skratt, vackert, roligt.

    SvaraRadera