tisdag 9 februari 2010

10.40

Bittersött, svart, som en bit Guanaja. Nästan-gråten som en kittling vid näsroten. Ditt avtryck i böckerna jag öppnar. Sidornas kanter försiktigt avrivna, du äter papper. Jag älskade det redan från början. Det gör inget att du stympat mina bästa böcker, faktiskt, det gör inget. Det är som en nattvard. Här, tagen, äten.

Du har ätit dej igenom En lämplig ung man, Fröken Smillas känsla för snö, Garnet Hill-trilogin. I en deckare: Vi ses den nittonde november 2008. Ett datum som kommit och gått. Ett telefonnummer i den första bok du lånade. Staden som försvann. Några rader. Ring mej när du inte kan sova. Jag hittar dej. Jag kommer alltid att leta rätt på dej. Ett löfte som ett duntäcke att lägga sej under. Liftarens guide till galaxen. Du och jag i snön, på liggunderlag, med en bättre kikare hade vi kunnat se Betelgeuse i natt, säjer du och dina kyssar smakar cellulosa.

På pärmen till Blonde; Monroes hemlighet var små gyllene fjun som växte i hennes ansikte och gjorde henne vacker på kort. Du har likadana fjun och jag har räknat vartenda ett.

Det sista året, tysta stunder skavfötters i soffan med varsin bok. Sällsynta stilleståndsdagar innan kriget tog fart igen. Jag minns vad vi läste. Du Anais Nins dagböcker och jag. Sju vägar till bättre självkännedom.
Flow.
Bokhögar på sängen i det som var vårt sovrum. Jag sover inte där längre. En installation över nåt som varit, som aldrig kommer igen.
Jag står på tå, väger bakåt, framåt, tar upp en bok, river av en bit papper och börjar tugga.

9 kommentarer:

  1. Skitbra (sa hon platt). Vackert och knäppt. "... dina kyssar smakar cellulosa".

    SvaraRadera
  2. Gillar denna också, icket överraskande - men på knas mot din fantastiska text så ser jag en älskad katt som en för mig väldigt fantastisk, mysig, humoristisk och kärleksfull bild! sorry om jag e lite knasig :-)
    Tack för din feedback (kommer se över mina krumbukter som jag ser bättre när ngn annans ögon visar) och roligt om du tycker om min väg i mitt skrivande. Tack.

    SvaraRadera
  3. Fina liknelser. Böcker, märken i böcker och minnen är en skatt! Verkligen!

    SvaraRadera
  4. En härlig text med oerhört vackra beskrivningar. Jag ser böckerna och bokslukarna framför mig :-)

    SvaraRadera
  5. Fattar inget och det gör inget, loving it. Cellulosa, minsann. Tror du skulle hunna hälla i mig vad som helst...;-)

    SvaraRadera
  6. Jag förstår. Cellulosan har med pappret att göra. Det var längesedan jag läste något av Dig, men det är inspirerande och njutbart bara man tar sig tid.

    SvaraRadera
  7. Darling! Jag älskar dig.

    SvaraRadera
  8. Du skriver så ”annorlunda vackert” att jag bara suckar av glädje. Mer, mer tack!

    SvaraRadera
  9. Hej! Utmärkelsen Kreativ Blogger till dej på min blogg. Så klart!

    SvaraRadera