lördag 27 februari 2010

10.58 Lag Anette Norberg

En gång har jag passerat Ailsa Craig. Där bryter man Blue hone, granitsorten i stenarna vi använder. Vi firade vår åttonde bröllopsdag, det blåste och vi hade druckit whisky i veckor, som en tuva torv långt bak i svalget.
Ön såg ut som en grindval som särat en smula på barderna. Jag hade tjatat om omvägen, för jag trodde att det skulle kännas, kanske i händerna, mina händer som greppat, vägt, borstat stenarna i så många år.
Inget speciellt.
Jag var besviken.

I finalen bar jag det metallicblå nagellacket jag fått av barnen. Jag tycker om att se på repriserna, hur nagellacket blänker. Och sista stenen, jag har aldrig gillat Cheryl, hur hon böjer huvet, andas in, suckar. Smala höfter. Kastar med håret, som hämtad ur Dynastin.

Dom kände igen mej överallt. There you go, skip. This one's on the house, skip. A true honour, skip. Senare återvände vi till Edinburgh och till St Giles och när jag tog första steget ut på golvet så kände jag stöten genom mina praktiska kilklackar. Blue hone, under mej, som en sten som kantrat in i sargen och som man puttar med bredsidan av foten ner till banans kant.
Hela katedralens golv, som tietusen curlingstenar, sovande sida vid sida. Jag föll ner på knä vid altaret, du tyckte att jag var löjlig, men jag gjorde det, jag föll ner på knä.

5 kommentarer:

  1. Knäppskalle! Jag skrattar för att det är så bra. "som en sten som kantrat in i sargen...". Jag ska lägga upp en privat svit, Lillemors pilgrimsfärder, Blue Hone och kodknäckarstället i England. Nörd!

    SvaraRadera
  2. Jag fattade ingenting egentligen men jag antog att det handlade om curlingstenar (Google svarade på det ;). Jag gillar texten och särskilt de tvära kasten. Bra!

    SvaraRadera
  3. Underfundigt, särskilt för en som inte förstår sig på tjusningen med curling

    SvaraRadera
  4. En katedral är inget annat än tietusen sovande curlingstenar. Självklart, att jag inte kommit på det själv. Strandad grindval med särade barder. Blir lycklig av sånthär.

    SvaraRadera
  5. En helt annan vinkling av Curlingkänslan. En känsla som aldrig kan förmedlas genom TV-rutan.

    Fantastiskt.

    Man blev lite sugen att testa Curling?

    SvaraRadera