söndag 28 februari 2010

10.59

Jag vet inte om du är glad över att se mej eller om du visar tänderna som en hund. Kom hit, kom inte närmare.
Jag tror fortfarande på dej. Att det är vid dina fötter jag kan lägga ner det jag vill bli av med. Och fortsätta därifrån, upp, bortom. Det är bara det att. Att din utsträckta hand också har handflatan vänd mot mej i ett stopptecken. Att din andedräkt blir dimman mellan oss.

Jag har sotat ögonen ikväll. Sotat dom så hårt, med flit, för att lösa upp konturerna, det yttersta i ögonvrårna vattrar sej. Jag la ner några rader i min handväska, rader att läsa på toaletten i en paus undan dej. När jag går ut därifrån vet jag att du står bakom hörnet och väntar, att din kyss kommer att kännas som ett bett.
Att det enda sättet att få dej intill mej är att sträva bort från dej.

Det här är inte kärlek, inte lust. Det är nåt annat, nåt jag ännu inte kan sätta ord på. Den dan jag kan det, den dan ska jag kliva på bussen härifrån. Bussen som bara går varannan dag. Den som du försöker hindra mej att ta. Och som du samtidigt kommer att hjälpa mej ombord på.

Så nära, så nära, nästan där.
Nästan där.

8 kommentarer:

  1. Näst sista stycket "Det här är inte..." - Fantastiskt!!! Och sista!

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra text. Stakar sig kanske lite, men flyter sen ganska fint när jag läser igenom den en andra gång. Kanske lägga ett komma i första meningen? Semikolon mellan uppräkningarna av 'att'? Skippa ' Och' innan 'fortsätta'. Såna småsaker i redigering kan kanske lyfta innehållet ännu mer.

    SvaraRadera
  3. Gillar framför allt första stycket. Första stycket! Du har lyckats pricka in ett av de uttryck jag hatar mest: "sätta ord på" men jag får försöka leva med det.

    SvaraRadera
  4. En vacker text som lätt kan läsas flera gånger och tydas på flera sätt

    SvaraRadera
  5. Märker att jag blir lite förvirrad... förstår utan att egentligen veta vad jag förstår. Mångtydigt - javisst!

    SvaraRadera
  6. Känner mig lätt skelögd efter att ha läst detta..:-) Kom hit, kom inte närmare.

    SvaraRadera
  7. ...kära nån, tack för gårdagskommentaren :-)!! Rodnar. Glad. Om det är nån som bugar sig så är det jag. Konstant, avgrundsdjupt.

    SvaraRadera