måndag 23 februari 2009

54

Det ingen vet är att jag älskar tennis. Jag smyger med det som andra smyger med sina porrtidningar eller sina Guldnougat fast dom bantar.
Mina hemliga älskare. Rytmen i deras namn. David Nalbandian som aldrig räcker ända fram. Rafael Nadal, Roger Federer.
-Vad gör du, vad är det som låter?
Mamma i telefon. Det är Andy Roddick med sina kobraservar på eurosport. Och sina obscena stönanden.
-Inget, grannarna, dom knullar väl, ljuger jag och sänker ljudet.
Jag ställer klockan på ringning vid tre på morgonen för att inte missa Australian Open. Jag är du med Serena, med Amelie, med Jo-Wilfried. När Philip Kohlschreiber servar är det som om han tar dom första stegen i en hemlig dans. En liten vridning utåt i rummet med högerfoten. Det är vackert.

Det är vackert. Och kraftfullt. Det är hawkeye och solsting och ett räknesätt som liknar livet självt, ologiskt och ändå logiskt. Love. Dom säjer så. Love är noll. Så är det. Love är inget och allt.
Man vet nåt om kärlek i tennis.
Man vet nåt om hat i tennis.

Det är Jelena Jankovic som alltid tar paus för skadebehandling när hon ligger under. Det är Federers tårar, som glaspärlor över kinderna efter att ha blivit slagen av Nadal ännu en gång. Jag orsakar nästan en brytning mellan min väninna och hennes beundrare eftersom jag har på Wimbledonfinalen så högt på hennes teve att hans rop upp till hennes fönster inte hörs. Men det var första gången Nadal vann i Wimbledon. Så historiskt, så det kan dom aldrig förstå. Dom bara blänger.
-Jag fattar faktiskt inte. Börjar väninnan.
Jag ger henne en blick. Gå inte dit, jag älskar dej mer än livet självt det vet du, men. Gå. Inte. Dit.
Snart dags för Franska, femtimmarsmatcherna, det röda gruset som lämnar fläckar likt blod på shorts och knän. Jag rutar in livet i min hemliga kalender. Sista veckan i maj, nä, det blir svårt. Första veckan i juni ännu värre. Jag undviker bröllop och jag kommer sent till middagar, rufsig i håret och med bilder kvar på näthinnan av det sista grymma tie-breaket i avgörande set. Finns det en teve här? Tennis måste ses. Man kan inte lyssna på tennis på radio. Det är alltför smärtsamt, alltför mycket man missar och är medveten om att man missar.

Det ingen vet är att jag älskar tennis.

9 kommentarer:

  1. sensuell kärleksförklaring till en sport!!
    HELT UNDERBART!!
    tack

    SvaraRadera
  2. Wow. Nu vill jag också titta.

    SvaraRadera
  3. Här vibrerar det av teniserotik, rolig var den också då jag tyckte mig skymta lite eroni också. Härligt.

    SvaraRadera
  4. Tycks lite slitsamt att ha ett hemligt liv med sporten. Kanske du skulle tala ut och få timeout från sällskapslivet i bråda tider?

    SvaraRadera
  5. Trist för att det bara är jag, ogestaltat och olitterärt. En bekännelse rakt upp och ned. Orkade inte mer idag.

    SvaraRadera
  6. EN ANNORLUNDA INFALLSVINKELN PÅ TENNIS OCH ALLT DET SOM KOMMER MED PÅ KÖPET.KUL LÄSNING

    SvaraRadera
  7. oj putti , jättebra beskrivet en hemlig passion...

    finns det självhjälpsgruppen för sådana som dej!*ASG*

    SvaraRadera
  8. Kan du inte bli sportjournalist? Jag skulle bli vansinnigt intresserad av tennis... För jag fattar inte. Men nu fattar jag lite mer. ;) Och det känns som om jag också vill bli tennismissbrukare, om man får såna där kickar! Verkar ju endast ha sociala biverkningar, men sånt kan man ju ta igen? ;)

    Love är allt
    Love
    4ever

    SvaraRadera