söndag 1 februari 2009

30

-Här växer det kantareller. Och soppar. Karl Johan, björksopp. Och.
Han tystnar. Det är som om han inte orkar säja några hela meningar längre.
Vi reser mot norr, på vänster sida rullar det sista av solen på skogskanten. Jag har aldrig varit här förr och mumlar ortsnamnen som blänker gult och snabbt som rovdjursögon mot mej. Sakrisberg, Snillebo, Sötåsen. Namn som gjorda för att skriva ner och spara.
Från bilstereon frågar Bokaspers om vi är ett annat slag, om vi är ett undantag, du och jag, du och jag.
Nä. Förmodligen inte. Jag gillar inte Bokaspers.
Hennes nåds fall. Nötahalsen, Brättingsbacken. Vi ska till hans stuga och där ska antingen nåt börja eller nåt ta slut. Sångerna från cd:n som han bränt själv inför resan, sånger med frågor, med tvekan. Misstänkt likt ett budskap jag inte förstår, nåt som glider undan, ett halt korn längst in på tungan.
Jag vill inte stanna, bara åka och åka. Sova i bilen, stanna vid en sned m-skylt på en väg där gräset griper efter rutorna, dra upp kjolen, sätta mej över honom, bita honom i halsen. Han har en smak jag inte tänker glömma bort.
Men vi är framme. Ett torp av sammet, uthusen i en orolig flock längre upp i backen. Vi sätter oss på farstutrappen, dricker det sista av kaffet.
-Ska vi gå en sväng?
-Kan vi inte bara sitta här en stund?
Sitta här och tiga. Och tro att det här är för oss, att vi klarar det här. En liten stund bara. Låta hoppet komma som en skygg sommarkatt runt knuten. Och sen kasta sten efter det, så att det springer sin väg igen.
Hans hand i min korsrygg. Ett slags beslutsamhet när han reser sej, drar upp mej från där jag sitter och börjar gå mot skogen.

4 kommentarer:

  1. wlcome back! Älskar bilderna, metaforerna, torpet av sammet, och namnen, alla namnen. Fint.

    SvaraRadera
  2. Instämmer! Instämmer! Å, vad jag har längtat efter dina ord!

    SvaraRadera
  3. jag vet inte om du är en publicerad författare eller ej. men författare det är du - i ordets allra finaste bemärkelse.
    jag beundrar din förmåga att på så få rader skapa miljöer, stämningar, dofter, ljud, känslor. jag gratulerar dej till denna gåva och bugar mej tacksamt för att jag får ta del av den.
    Miss G

    SvaraRadera
  4. LilleM jag gillar verkligen det du skriver och allt sitter på nåt sätt ihop.
    det är i samma landskap. tänk vilka olika landskap vi har. jag utforskar vilket mitt är, du verkar hemma i ditt.
    write on!!

    Lena
    http://skimmervillbaravaraifred.blogspot.com/

    SvaraRadera