torsdag 15 januari 2009

Utmaning 15

-Jag skulle kunna strypa honom med hans fula acetatslips.
-Jag har god lust att köra på henne. Och backa tillbaka och göra om det.
Hon kan inte räkna hur många gånger hon sagt såna saker. Men nu, när hon vältrar sej i bilder som hennes hjärna matar fram, som en morbid Pogo pedagog, nytt ljud, ny bild, kan hon inte säja det högt.

Pling. Han ligger överkörd på spåret ute vid kolonilotterna vid Östra sjukhuset, där dunket från godsvagnarna får dom sena hösttomaterna att ramla till marken.

Hon hade förstås fattat att det var illa. Lillasyster, som förut varit blond och lättsam, förvandlades till mörkhårig och tungsint. Hela tiden med honom i ögonvrån. Ett slags hukande. Han vill inte ha sån mat. Måste åka nu, för han kommer snart hem. Kan inte följa med, för han måste vila och då måste jag ta hand om barnen.

Pling. Han är innebränd, han har legat en timme och vrålat fastbunden i sin säng, medan elden har dånat i hans öron.
Deras barn, små ansikten med ögon , stora och oändligt gamla, blinkar sej tillbaka till big bang. Hur man kan slå nåt som är så litet, så bräckligt, med tändsticksben, kan hon inte förstå. Händerna blir ju automatiskt mjuka i närheten av dom. Och ögonen som förföljer henne, en stilla anklagelse.

Pling. Han är skjuten i knäskålarna, i kuken, i hjärtat. Och sen stympad, noggrant nedstoppad i fem resväskor och körd till sopförbränningsstationen.
Dom är i säkerhet nu, men skulden. Valet man gör genom att titta bort, att inte ställa den där sista frågan som rullar som en sprucken pottekula i munnen. Det man inte kan gottgöra.

Pling.
Pling.
Pling.

4 kommentarer:

  1. Jag har sällan tid att kommentera skrivpufftexterna men nu kan jag inte låta bli - det här är riktigt bra! Stark närvaro, glödande aggression.

    SvaraRadera
  2. Helt underbart. Jag är så äckligt snäll så jag har svårt att ens acceptera sådana här känslor. Jag hängde upp mig på att set skule var självupplevt. Jag hade faktisk velat kunna våga känna det du skrev. Det hade varit befriande.

    SvaraRadera
  3. du skriver så j-a bra! Jag har inte sett dina texter förut men nu ska jag följa dem.

    ödmjukast
    marmoria

    SvaraRadera
  4. Du rockar fetast syster! Jag vet vad du tänker på! Kärlek! Nu ska jag gå lös...

    SvaraRadera