torsdag 10 december 2009

344

Exhibit 1. Blå keramik från Paleokastritsa. Foton tagna ombord på en båt med genomskinligt däck. Vattnet färglöst, havsbottnen monoton, en sjöborre, ett urtvättat, skrämt stim med fisk.
Våra förljugna vykort. Det är underbart här, vi har det så bra. Oförskämt bra.

Exhibit 2. Bröllopet. Jag känner inte igen oss. Det kunde lika gärna ha varit en begravning, en begravning i champagnefärgat siden. Händer hållna i kramp. Löften uttalade med ljusa, falska röster. Dej ska jag älska. Dej med. Alltid. Alltid. Men aldrig. Vi växlade ringar. Fotbojor.

Exhibit 3. Båten. Den jävla båten. En stavelse från ditt förnamn, en stavelse från mitt, som för att visa nån som egentligen inte brydde sej längre. Likadana randiga tröjor. Påslakan i förpiken mönstrade med knopar. Jag sov på en skotstek, du på en apnäve. Vi pratade hela tiden, fick inte finnas ens en luftspalts tystnad mellan oss.

Det finns fler bevis. Det gör det alltid. Jag slutar där. Jag lever med en falskmyntare. Han också. Dags att skriva inbjudningskort igen.

8 kommentarer:

  1. Vilken udda text du skrivit idag!
    Den fick mig att le lite när jag tänkte på mitt eget partnerskap, och jag undrade för mig själv hur vykorten skulle se ut.
    Du satte igång något i hjärnan

    SvaraRadera
  2. En stark text med bra bildspråk i alla dina tre liknelser. Eftersom jag gillar båtar så tycker jag trean är bäst. :)

    SvaraRadera
  3. Dramatisk text om hur livet kan gestalta sig.

    SvaraRadera
  4. Klurigt skrivet. Gillade texten.

    SvaraRadera
  5. Fy för tusan vad hemskt! Jag fick rysningar längs med ryggraden av olust. Otroligt bra! Och så lite utrymme du behövde för att ge mig en hel karta av mänskligt tillkortakommande. Cissi

    SvaraRadera
  6. Kanon. Gillar ditt sätt att med omskrivningar få oss läsare att förstå precis. Förväntningar som aldrig infrias. Vilket sorgligt par, man blir glad att man är singel när man läser det :).

    SvaraRadera
  7. Det här var - och jag citerar: "Oförskämt bra." Vägrar rycka ut något exempel.

    SvaraRadera