tisdag 17 november 2009

321

Onsdagseftermiddagarna är våra. Jag har funnit mej i det. Av skäl jag inte riktigt kan reda ut. Rutten mellan Östra och Västra Kyrkogården, med ett kort stopp vid Tåns begravningsplats och Judiska kyrkogården vid Stampen, som ingen sköter längre, men som hon säjer är viktig för hennes fantasi.
Hon står och väntar vid Bellevue, dit hon tagit spårvagnen. Hon reser inte längre än så, trots att det skulle vara lättare för mej att plocka upp henne vid Redbergsplatsen. Men nej. Bellevue är gränsen.

Hon låtsas alltid bli förvånad när jag kommer. Varje gång har ett nytt namn lagts till listan. En gammal bekant, en före detta chef. Avlägsna själar. Vissa får en bukett, andra en enstaka gerbera, en lilja. Hon har en liten pension, men vill inte att jag ska bidra till blommorna. Däremot låter hon sej trugas till en våffla med italiensk chokladglass på Lejonet och Björnen, när vi hälsat på farbror Martin. Alla andra har historier, inte han, alltså är han av stor betydelse. Han får den vackraste liljan och vi tar alltid honom till sist. Hon vill gärna dröja kvar så att ingen stjäl blomman. Jag tror aldrig att det har hänt, men kommer på mej själv att ta vägen om kyrkogården på tisdagarna för att kontrollera att blomliket liger där det ska.

Jag var inte förtjust i henne när jag levde tillsammans med hennes son. Och hon gillade aldrig mej.
Vi är förenade i frånvaron efter honom.
Jag tycker synd om henne för hon är så ensam. Hon skulle beskriva mej på samma sätt.

Det är bara till havet, där vi spred askan efter honom vi åker var för sej.

9 kommentarer:

  1. även du har den där underbarheten som fångar mig. DU skriver så vackert härligt känslosamt vilket berör mig på ett särskilt sätt. Dessutom ska jag inte sticka under stolen med att GBG mitt hjärta som jag nu är så långt ifrån klappar för. din text gav mig bilder, bodde själv på munkebäcksgatan för många år sen, Lejonet och björnen min gamla farmor arbetade där i sin ungdom hon e nu 85 år snart, den glassen har en speciell känsla för mig

    SvaraRadera
  2. Fina miljöbeskrivningar. Gillar Göteborg, har säkert mina skäl för att fastna för namn som Redbergsplatsen, Bellevue, Stampen och den judiska kyrkogården. Kommer på mig själv med att fundera på var kvinnan bor, vilken spårvagn hon reser med. Farbror Martin, mannen utan historia. Sonen, maken. Vad har hänt honom?

    SvaraRadera
  3. Mycket bra behandling av en lugn känsla av samhörighet trots att den vuxit ur sorg. Det känns vuxet att kunna anamma en ny tid och nya känslor.

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker liten berättelse. Jag är så tacksam för den mosaik du består oss med perfekta berättelser.

    SvaraRadera
  5. Mycket vacker text. Väldigt innehållsrik!

    SvaraRadera
  6. jag gör vågen! (helt själv här vid datorn, ser lite fånigt ut - men ändå...)

    SvaraRadera
  7. Vi är förenade i frånvaron efter honom. Öden sammanlänkas utan kontroll för de inblandade. Har också bott i Göteborg under min utbildning på musikhögskolan, trivdes mycket bra i staden och gillar att läsa om platserna, nostalgitripp. Gillade texten mycket av olika skäl.

    SvaraRadera
  8. Stämningsfullt och härligt flyt i texten. Jag blir berörd över att den gamla damen får ett nytt namn varje vecka...

    SvaraRadera
  9. Bra flyt i texten, både vacker och intressant att läsa mellan raderna.

    SvaraRadera