lördag 10 augusti 2013

Läsö, månadsskiftet mars-april

Det stormar igen. Det gör mej inget. Jag promenerar som en galen kvinna skulle promenera, mot vinden, med långa steg, i ett högljutt samtal med nån som inte är här. Ingen verkar tycka att det är märkligt. Dä, säjer alla jag möter, en herre lyfter tillochmed poå sin sportiga keps. Jag hälsar tillbaka.
Glasögonen fulla av saltkristaller sen, huden liksom blästrad. Hela jag blästrad, det är som vit fosfor och åh, som jag behöver det. Som jag har längtat.
Jag har egentligen aldrig gillat öar. Alltid föredragit nåt som inte är avgränsat. Skogar, stäpper som breder ut sej över en halv kontinent. Nu behöver jag en ö för att inte försvinna. Jag behöver en kant, nåt att ta spjärn mot. En plats som också tar spjärn emot mej, som håller mej, kanske på det sätt man håller den mänska som är riktigt förtvivlad.
Jag är inte förtvivlad, jag har förtröstan. Jag har Kurt Vonneguts alla böcker med mej i resväskan. På kvällarna äter jag havskräftor, här kokar dom inte kräftorna med lika mycket salt som hemma, det tar ett tag att vänja sej. Trots att hela ön är salt som en Pingvinpastill, trots att man kan bada kur i den gamla saltfabriken, så är maten fattig på salt. Kanske just därför. Jag har bara hamnat här, ett utsnitt, en avdrift jag glömde att kompensera för. Jag har så mycket att säja, men det får bli vågorna, till havet.
Ingen saknar mej. Det är jag van vid. Men jag har tappat bort nåt och jag vet inte vad, bara att detta något måste jag få fatt på igen. Hur man gör har jag ingen aning om. Jag bara gör det som faller sej. Promenerar, äter, lapar saltet ur vinden. Och om jag vaknar lika vilsen nästa morron, så gör jag om samma sak. En plats att födas och återfödas på. Ett Dä i skymningen, följs av ett eko, ett Dä, och ett till.

3 kommentarer:

  1. Din förmåga att måla människor utan att egentligen skriva ett ord om dem.

    SvaraRadera
  2. Så många fantastiska uttryck. Jag sparar dem som ett pärlhalsband.

    SvaraRadera
  3. Saltkristallerna. En ö för att inte försvinna.

    SvaraRadera