lördag 8 augusti 2009

220

Den ömsesidiga förståelsen. Ett fyrblänk i ditt öga. Återkommande, men med lång intervall. Som jag har drömt om fyrar. Tyborön, Hammerodde. Jag blinkar tillbaka, katadioptrisk lins. Pillar rock på Holy Island.
Du öppnar munnen, men vet att vi är bortom det som kan uttryckas. Du gör det för att visa mej. Om jag kunde. Nu. Om det fanns en möjlighet. Att förstå, sätta ord på. Så skulle det slinka ut genom dörren, och aldrig vända sej om. Jag vill att du ska vara med mej i det här och du får inte brista i uppmärksamhet. Det här vill jag ska vara det sista som lämnar mej. Sen. I det vi kallar När det är dags.

Det är bara det vi inte kan förstå nåt av som kan få en avslutning. En hund som jagar en plastpåse i halv storm. Och rusar vidare till nästa. Och nästa. Jag är i ditt medvetande, du i mitt. En halv sekund som Salvador Dali står och tänjer ut. Sen är det städa, diska och betala räkningar och äta falukorv igen. Men i lä. Och möjligheten, blänket, den nästan osynliga tråden angorasilke jag stickar in i halsduken du snart ska vira runt din hals.

7 kommentarer:

  1. här gick tankarna fort för mig kanske har jag missat mitt krumilurpiller men för mig var texten snabb

    SvaraRadera
  2. Jo,det var flyktigt. Undflyende. Vackert men inte toppoäng (du gör oss så j-a kräsna!) Det hatade uttrycket "sätta ord på" lyckades du smyga in så att det knappt märktes. Okaraktäristiskt: "Den ömsesidiga förståelsen". Flyktig. Ja.

    SvaraRadera
  3. Bytte "gno" mot "lägga upp mig". Bättre? Eller ska jag ändra hela meningen? Tondöv här. Andy, help!

    SvaraRadera
  4. Men tänk för att kanske det inte är hennes kvinnor. Tänk för att hon kanske bara är anställd bordellmamma. Jag lämnar det som det är, med "lägga upp mig". Ska du snacka om att skriva konstiga grejer ;-)

    SvaraRadera
  5. Ja, som en vacker dikt. För mig liknar det en dödsbädd, men jag lever ju med döden runt mig så vad vet jag. Gillar sekunden som Dali står och tänjer, kan faktiskt föreställa mig hur just den sekunden ser ut.

    SvaraRadera
  6. Lite för snabbt för mig oxå...är väl lite trög tror jag...men Salvador Dalis uttänjda sekund, den gillade jag me´. Är döförtjust i hans tavlor.

    SvaraRadera