måndag 1 mars 2010

10.60

För skicklighet och ansvarskänsla. Han har köpt en svart kostym. Den gamla har hängt med sen mitten på 70-talet, han köpte den på Bolinders i Vara, samma dag som Torbjörn Fälldin la fram sin regeringsförklaring. Nu finns affären inte kvar längre. Men kostymen är som ny. Det är han själv som förändrats, kroknat, bulnat. Och axlarna hänger som vetemjölspåsar.

Så, Skövde en halv dag, medan Göransson tar emot mjölkbilen, en kostym på rea i en affär som kan ha hetat Brottarna. Men ingen lila slips som expediten föreslog. Hans blå med små kronor på duger och han ska ju ta emot medaljen ur majestätets hand. För skicklighet och ansvarskänsla. Tjugutre års prickfri mjölkning. Det är nåt, tänker han när han byter om till overall och keps, det är verkligen nåt. Det är det. Medaljen har ett gröngult band, och en ko i relief. Hur många tusen miljoner liter kan det bli. Han önskar att han hållit räkningen. Men medaljen ska med honom ner i jorden, det har han redan skrivit i sitt Vita arkiv.
Fast då vill han bära sin gamla kostym.

9 kommentarer:

  1. axlarna som vetemjölspåsar & Vita arkivet & Fälldins regeringsförklaring!

    SvaraRadera
  2. Tycker bara om om om att läsa texten, känner mig närvarande i den - pga det sätt du skriver.

    SvaraRadera
  3. Fina detaljer och skön stämning i texten.

    SvaraRadera
  4. Vackert! Bara så vackert, jag ser honom framför mig ;) Och, haha, jag vet jag överdriver det där med prickar. Då slipper jag ju sätta punkt och vara definitiv ;)

    SvaraRadera
  5. Det är sådär vemodigt vackert och ändå jordnära. Jag älskar delen där han 'erkänner' sig själv (Det är nåt...).

    SvaraRadera
  6. Jag ser min far i din skrift. Kanske för att han är bonde och så vansinnigt jordnära.
    Fin text

    SvaraRadera
  7. Han hade bulnat ....bra uttryck - som syns!

    SvaraRadera
  8. Riktigt fin beskrivning rakt igenom. Snubblar lite på 'Vita arkiv', men älskar slutklämmen med "Fast då vill han bära sin gamla kostym."

    SvaraRadera
  9. "...en affär som kan ha hetat Brottarna" , "Det är verkligen nåt. Det är det." (rytmen!) , "...en ko i relief" (fniss! ;-)

    SvaraRadera