torsdag 5 augusti 2010

Sine

Ja. Nu gör jag det. Nu skriver jag om dej, fast jag har lovat att låta bli. Du liknar det vid yupnofolkets rädsla för att bli av med själen om nån fotograferade dom. Din historia tappar sin vita magi om jag skriver den. Jag tror att den blir starkare. Du säjer att du har rätten till det som är ditt. Jag säjer att det är en del av det stora, som är vi, alla oss, alla fragment, allt avslutat och allt påbörjat och allt som lämnades därhän halvgjort.

För säkerhets skull skriver jag i hemlighet. Jag skulle aldrig erkänna det, men jag har ett uns av respekt för dina gudar. Dokumentet är gömt i en mapp som jag har döpt till Recept. Du skulle aldrig leta där. Inte i filen Surdegsbröd - en fullständig manual. Din berättelse är bättre skriven än talad. Orden mycket starkare. Du skulle också se det. Vissa kvällar, när du böjer dej över ett femtusenbitarspussel med motiv från Angkor Vat eller tulpaner i Keukenhof-Lisse och jag sitter framför teven och väntar på att du ska gå till sängs så att jag kan stjäla ytterligare en timmas skrivande, tror jag att du är mej på spåren. Det är nåt med din blick, munnen som öppnas i en fråga, som sväljs i sista sekunden. En liten distans mellan oss, knappt märkbar.

Jag kommer att såra dej, älskling. Men det jag skriver är det bästa jag gjort. Det går inte att komma undan. Och det är för sent att ändra sej. Det är inte jag som trycker ner tangenterna längre.
Det är nåt helt annat.
Nån helt annan.

6 kommentarer:

  1. Jag rös när jag läste sista meningarna. Precis så är det här hemma. Jag väntar spänt på att mannen skall sluta ögonen och snarkningar fortplantas genom luften.
    Då smyger jag mig upp, trycker på datorn och ramlar in tillsammans med min hjälpare i skapandets underbara värld.

    SvaraRadera
  2. Bra, gillade!

    Associerade av någon anledning till Åsne Seierstad och hennes bok Bokhandlaren i Kabul. Undrar hur det ska gå för henne.

    SvaraRadera
  3. Ja bra gillade ocks. Det finns tider man inte kan eller funkar i skrivandet. Skrivbovar finns det gott om

    SvaraRadera
  4. Underbart! Men jag vågar ju knappt erkänna att jag känner märklig samhörighet med texten, som om du tjyvkikat in här ;P Helt underbart!

    Och här sitter jag nu, mitt i natten och njuter vid tangenterna ;))

    SvaraRadera
  5. Ja. Att du skriver är nog det bästa du har gjort. Och förresten är det inte du som trycker ner tangenterna...

    SvaraRadera
  6. Tycker mycket om. Som jämt. Stort skratt för Surdegsbrödets slutgiltiga manual. Skulle gärna ha din vita magi inskriven i min historia..:-)

    SvaraRadera