lördag 10 april 2010

Bästa

Det bästa ur det som inte varit bra. Hundra halvhjärtade dagar. Mänskor jag har jagat och mänskor jag har gått förbi. Misstag, förlupna meningar. Inget av det har gått att ställa tillrätta, ta tillbaka. Jag kunde ångra mej vackert förut, jag kunde falla ner, göra om. Nu har styvnacken brett ut sej över hela mej. Jag har blivit ett mycket litet barn. Eller en mycket gammal kvinna. Skillnaden är, föreställer jag mej, inte så alldeles stor. Nåt med att ens egna behov skymmer sikten helt och hållet.

Jag köpte dagboken på årets första dag. Och började omedelbart ljuga för mej själv. Den har ett lås på sidan och en liten nyckel, ingen annan kommer hit, men jag reglar ändå. Om den vore mer sann skulle jag nog inte bry mej om det. Kanske skäms jag. Kanske är det i just det ögonblicket, när det futtiga i mitt liv blir så tydligt, när jag bara är det jag är, som jag inte står ut.

Det finns fortfarande ett kryss på min karta. Ett enkelt tecken, inget märkvärdigt. En talisman, en besvärjelse. Hoppet om en återfödelse på andra villkor. När jag går ut genom dörren med kartan i ena handen och en flaska vatten i den andra. När jag går iväg för att omförhandla kontraktet.
Om hundra dagar kommer jag tillbaka.

10 kommentarer:

  1. O. "När jag går ut genom dörren med kartan i ena handen och en flaska vatten i den andra." och "Jag kunde ångra mig vackert förut" med mera, med mera. När jag blir stor ska jag ta anställning i ett scriptorium, transkribera dina (och några andras) texter med raspig gåspenna.

    SvaraRadera
  2. Starkt och mänskligt. Finns flera passager jag fastnar för. De egna behoven som skymmer sikten. Dagboksliknelsen i det att inte våga vara äkta ens för sig själv. Hoppfullheten på slutet. Beskriver en massa känslor utan att bli "smetigt".

    SvaraRadera
  3. Vackert, fundersamt, öppet för tolkningar. Tack för att jag fick läsa.

    SvaraRadera
  4. Svårt att leta efter sig själv när man inte kan vrida huvudet pga styvnacken, även om man har en karta med målet markerat.
    Riktigt bra, som alltid.

    SvaraRadera
  5. Så tankeväckande och bra. Känner igen lögnerna när de präntas ner.

    SvaraRadera
  6. Strålande, allvarsamt, eftertänksamt

    SvaraRadera
  7. Intressant text med tänktvärt innehåll. Jag gillar stycket om dagboken.

    SvaraRadera
  8. Ja du jag gillar nog allting. Lite mörkare och man hade mått illa:)

    SvaraRadera
  9. Från "Jag kunde ångra mej vackert..." och stycket ut, hela styvnacksbilden, så absolut mitt i prick. Du sätter exakt ord på det. Och futtigheten - står inte ut..
    Måste fundera mer på kartan. Omförhandla, återfödelse. Mmm.
    Tack :-)

    SvaraRadera
  10. jag gillar allt du skriver, dett var märkligt sorgligt...

    SvaraRadera