onsdag 17 november 2010

Gryningsräd

När du sover som tyngst är du som öppnast. Jag letar nya märken på din rygg, din hals. Dina läppar, svullna, liksom hemligt kyssta. Dina byxor halvvägs under sängen, fickorna alldeles tomma, plånboken med tvåhundraförti kronor, en bong på dagens dubbel, en tandpetare. Kavajen med samma tobakssmulor som förra veckan, inget rött på skjortans krage. Kalsongerna har bara din lukt, ingen annan kvinnas, bara dina fingeravtryck, inga långa välfilade naglar som töjt ut resåren i okontrollerad lust.
Din dator gick jag igenom redan igår kväll. Du har lagt patiens, du har surfat efter lördagsöppna gör-det-självhallar, du har mejlat två kollegor och lyssnat på reprisen av eftermiddans Studio ett.
Jag önskar att jag hade hittat ett par avvikelser. Det hade lugnat mej. Ett telefonnummer jag inte känt igen, ett rivsår i din nacke. En vindruta med ett litet stenskott i. En plötslig rodnad på dina kinder, ett nytt sätt att bära mej till sängs.
En kompensation för avdriften.
Den som måste finnas där. Jag vet det. Jag känner det. På hur min käke skakar, hur hjärtat går på, kränger och stampar i mitt bröst. Än är du för listig för mej, dina ögon så lugnt grå, så kärleksfullt vidgade pupiller, din röst så stadig, men jag ger mej inte, det ska du veta, jag kan hålla på hur länge som helst.
Hur länge som helst.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker du lyckas mycket bra med din gestaltning av hennes svartsjuka. Genom att skildra hennes kontrollbehov så får du fram hennes rädsla.

    SvaraRadera
  2. Ja, du är du, du. Det är bra. Gillar inledningsmeningen och stycket som börjar med "Jag önskar...". Och det andra, förstås. Blir så lugn när jag får en daglig dos Putti K.

    SvaraRadera
  3. Voj, voj stackars kvinna, så fast i sina egna tankar.
    Jättebra skildrat

    SvaraRadera
  4. Väldigt fint skrivet. Härlig inledning "när du sover som tyngst..." Det sätter så tydligt ramarna för vem texten handlar om.

    SvaraRadera
  5. En underbar text igen. Alla dessa detaljer. Var precis där själv och kan gå i god för att det känns i kroppen när något är fel, trots att inget yttre till en början visar på det. Även killar har intuition.

    SvaraRadera
  6. Tydlig bild av känslofylld misstänksamhet. En människa som inte kan vila i att allting just nu är bara bra, för snart kommer ju katastrofen. Bra skildrat

    SvaraRadera
  7. Fint. Man är där. Hos henne. Med henne.

    SvaraRadera