lördag 4 juli 2009

185

Det kommer att vara min röst du hör strax innan du faller i sömn på kvällen. Jag kan konsten att göra mej hörd genom skallben och mjukvävnad. Även om ditt öra är som ett gammalt frekvensband där man snurrar på en ratt och får in stationer från Hilversum till Warszawa, där man inte hör vad som säjs, bara enstaka stavelser. Brp, tjummmm. Men jag kommer att gå igenom. Min röst går igenom. Det jag ska säja dej går igenom.
Ibland kommer det att lugna dej, ibland göra dej sömnlös. Jag styr inte över det.
Brp. Tjummmm.
Och så min röst.
Jag har sett våra röster som grafer i min dator. Dom är inte lika. Du har en snabbare svängning i slutet på meningarna. Det nervösa som ligger under. Jag har en röst som en som pratar i sömnen.
Tjummmm.
Brp.

Med min röst kommer du aldrig att dö ensam. Och när jag känner att du är förtvivlad ska jag sjunga en stump. Du tycker om Johnny Cash, du tycker om hur han tolkar When the man comes around. Jag ska göra mitt bästa. Hear the trumpets. Hear the pipers. Jag har ingen vacker röst, men den är inte falsk. Du behöver bara blunda och andas så är jag där.
Inte svårare än så.

1 kommentar:

  1. Du klarade det, som vanligt. En fullgod Putti Kraftlös. Valuta för pengarna. Jag fattar inte hur du gör. "Jag har sett våra röster som grafer i min dator"!

    SvaraRadera