tisdag 10 februari 2009

41

Mina händer skakar. Jag sväljer sand. Fyra portar kvar. Storgatan har aldrig känts så lång eller så kort.
Du jobbar i ett skyltfönster. Partiexpeditionen måste ha varit mjölkaffär i ett tidigare liv. Jag såg dej för första gången i går och nu är jag tillbaka för en dos till. Hoppas. Hoppas att du är där.
Jag såg dej för första gången igår och nu är jag beredd att söka medlemsskap i ditt parti. Igår var jag en annan kvinna på väg i ett ärende som jag redan har glömt bort. Vi lyfte våra huvuden i samma ögonblick, du såg på mej och log svagt och fortsatte sen att bläddra i en uppslagen pärm som låg i ditt knä. Jag stod kvar, kunde inte annat, en glödgad spik genom varje fot. Efter en minut såg du upp igen, leendet borta, en fråga i pupillerna.
Ja. Jag svarar ja på alla dina frågor. Du är så mörk under ögonen, du har sparat den där åttitalstofsen i nacken. Du är så fel att jag vill gråta. Ändå vaknade jag med en behaglig tyngd och en väta mellan mina ben imorse.

Nu är jag snart där. Snus i snödrivan under fönstret. Kanske har du öppnat fönstret och spottat. En skatt i snön. Jag ser dina spår överallt, jag vet inte vad du heter. Om du har samma skjorta på dej som igår, den var i fyra blå nyanser. Du borde klippa dina naglar. Har du tänkt på mej inatt?

Ombudsman. Det vackraste ordet jag vet. Jag har ringt åtta samtal till din arbetsplats idag och pratat med fyra olika personer. Två var kvinnor så när dom svarade la jag på. Den ena rösten kan ha varit din, du la tungan runt konsonanterna som om du bara motvilligt lämnade dom ifrån dej. Den andra var myndig och klar, det var inte du, det kan jag inte tro.
Jag lämnade mitt seminarium tidigare, skyllde på huvudvärk, du är den enda jag tänker på, vem är Kant i jämförelse med dej. Du kan lära mej.

Jag tar sista steget nu. Nu kommer jag.
Du väntar mej.
Visst gör du det.

7 kommentarer:

  1. Bra berättat.Jag var nyfiken rätt igenom....

    Cattis

    SvaraRadera
  2. Hej!
    De två första meningarna förstod jag inte, men sedan trängde en för mig sorgsen text in. Stackars desperat kärlekstörstande kvinna, hon med sitt hopp som som bara satt i hennes eget huvud. Bra skildrat.

    SvaraRadera
  3. Jag ryser inför slutet. Vad händer om han väntar inte väntar.....Lätt att leva sig in!

    SvaraRadera
  4. Det här var intressant! Jättebra text, fastän den nästan helt saknar dina halsbrytande språkliga nyskapelser... Kul att se!

    SvaraRadera
  5. Jag har sagt det förut och säger det igen! Du är fenomenal! Vad där utöver är finns inga ord för! Cissi

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt inlägg på min 41a.

    LilleM
    Detta var lite surgummig kärlek, där man kan tänka sig att skillnaden mellan dröm och verkligen kommer att stötta på patrull!
    OJOJOJ. jättebra man vill ånyå läsa mer(stavas ånyå så?)
    skimmer

    SvaraRadera
  7. wooo -vilken rysare. jag vill INTE höra hur det går när hon knackar på..!

    SvaraRadera